måndag 16 april 2012

Med armen i vädret

Ja, en av Norrköpings sämst bevarade hemligheter blev alltså officiell i går. Patrik Klüft tar över Vita Hästen.
Det betyder samtidigt att Sune Bergman får lämna klubben efter två säsonger.

Rent spontant kände jag att klubbens beslut var felaktigt. Inte för att Patrik Klüft är en dålig tränare – snarare tvärtom – utan mer för att jag tycker att Bergman borde få en säsong till på sig att ta klubben till allsvenskan. På ett sätt kommer alltså tränarbytet ett år för tidigt.

Med det sagt ska jag påpeka att Klüft mycket väl kan vara ett jävla kap. Han har gjort succé nere i Ronneby-Kallinge (alternativt Kallinge-Ronneby) och har varit en jagad man av flera klubbar på en betydligt högre nivå än division ett.
I slutändan stod det mellan att bli assisterande i AIK eller att bli huvudansvarig i Vita Hästen.
Att det till slut blev det sistnämnda är en fjäder i hatten för kusarna med tanke på att paret Klüft dessutom flyttar upp till Stockholm inom kort.

"Efter vårt andra möte gick det inte att tacka nej. Ambitionerna i Hästen är alldeles för lika mina egna", sa han.

Vad kan vi då förvänta oss av Patrik Klüft? Till att börja med är han en aktiv coach som lever sig in i matcherna. Det har inte minst visat sig när hans arm flyger upp i vädret varenda gång han tycker att det ska vara icing.
Jag har varit snabb att påpeka det för honom vid ett par tillfällen.

"Men det måste jag sluta med."

Räkna även med stenhård träning och en aning friare tyglar på isen. Patrik Klüft är framför allt en duktig individuell tränare som vill att hans spelare ska göra det de är bra på. Alltså lite mindre uppstyrt än under Sune Bergmans ledning, dock utan att det ska bli allt för mycket rock'n'roll av det.

"Nej, ingen jävla raggarhockey", sa Klüft.

Den negativa sidan? Tja, han har ju inte varit med speciellt länge och är naturligtvis ganska orutinerad. Och det man har hört nedifrån Blekinge är att den taktiska biten inte är helt hundra. Jag tror dock att Vita Hästens ledning anser att deras spelare är tillräckligt taktiskt drillade som det är och att den individuella biten väger tyngre.

Om det är rätt eller fel återstår att se, men det ska onekligen bli intressant att följa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar